Maak ik eerst een demonstrator of vraag ik eerst een patent aan? En hoe ziet dan het traject eruit en wat zijn dan de kosten voor een patent? Dit type vragen komen heel regelmatig bij ons voorbij.

Patenten (of octrooien) is voor velen onbekend terrein, maar kunnen een wezenlijk onderdeel uitmaken van je ontwikkeltraject. Van belang is dat je heel goed weet waar je patent voor aan wilt vragen en of dat wel past binnen je planning en budget. De kosten kunnen heel snel uit de klauwen lopen en vaak blijkt dat het oorspronkelijke idee of concept sterk afwijkt van de uiteindelijke uitvoeringsvorm die op de markt geintroduceerd gaat worden. Zonde om dan steeds heel veel geld te betalen voor aanpassingen in je patent.

Daarnaast realiseren veel mensen zich niet dat als iemand inbreuk maakt op je patent, je dan ook de financiele middelen zal moeten ophoesten om het (juridische) gevecht aan te gaan. En dat kan aardig in de kosten lopen en heel veel van je tijd vragen. Het is daarom goed dat je eerst alle routes hebt bewandeld om bij jouw beoogde klant en gebruiker uit te vinden en te toetsen hoe zij tegen jouw concept aankijken en hoe het gebruiksscenario eruit ziet. Dat kan vaak prima onder een geheimhouding, zonder al te grote risico’s als je de juiste aanpak kiest.

Dus voordat je veel tijd, energie en voornamelijk budget gaat besteden aan een patent op je idee is het belangrijk om hier advies over in te winnen. ‘Slim | naar de markt’ helpt je graag bij je IP-strategie. Kom langs voor een vrijblijvende intake en lees meer over de wereld van patenten in onze blog.